Ever since the emergence of Bangladesh, even the highest in our country have been shamelessly claiming that the even has destroye the two-nation theory. Somebody should ask these hypocrates if they would give one good reason for separate existence of Bangladesh after the destruction of the two-nation theory. If the theory has been domolished as the claim, then the only logical consequence should be the re-union of Bangladesh with India, as seems to be the positive stand of the Bangladeshi Hindus. Could these highly placed people who are all the time drumming the false news of the death of the two-nation theory propose … that since the theory on the strength of which he had separated in 1947 exists no more the country had better revert to its old position of subservience to Calcutta.
[ Basant Chatterjee: Inside Bangladesh To-Day, S. Chand & Co. Nwe Delhi, 1973, Page 150]
বাংলায় তরযমা:
বাংলাদেশের অভ্যুদয়ের পর আমাদের দেশের সর্বোচ্চ পর্যায়ের নেতৃমণ্ডলী পর্যন্ত নির্লজ্জের মত দাবী করে যে দ্বিজাতি তত্ত্ব ধ্বংস হয়ে গেছে। এসব ভণ্ডদের অন্তত একবার জিজ্ঞাসা করা উচিত দ্বিজাতি তত্ত্বের অস্তিত্ব যখন নেই তখন বাংলাদেশের স্বতন্ত্র অস্তিত্বের যৌক্তিকতা কোথায়? এই তত্ত্বের যদি মৃত্যু হয়ে থাকে তখন তার স্বাভাবিক পরিণতি হলো ভারতের সাথে বাংলাদেশের একীভূত হয়ে যাওয়া- যেটা বাংলাদেশী হিন্দুদের সুস্পষ্ট দাবী। দ্বিজাতি তত্ত্বের মৃত্যু সম্পর্কে যারা ভ্রান্ত ধারণা দিয়ে বেড়াচ্ছেন তারা কি পারবেন বাংলাদেশকে আবার কোলকাতার অধীন নিয়ে যেতে?’
[ওবায়দুল হক সরকার: জাতীয় সংস্কৃতি ও গণমাধ্যম, হাসিনা শামস্ ফাউন্ডেশন, নভেম্বর ২০০৫, ধানমন্ডি ঢাকা, পৃ ১৬৩-১৬৪]